19 jan. 2010

Jag filosoferar om hundar

Jag har funderat på en sak. Varför vill inte folk uppfostra sina hundar ordentligt? Speciellt är det personer som äger små hundar som är överrepresenterade i den gruppen, även om det finns folk som äger stora hundar som inte gör det. En hund är ju en hund oavsett storlek och behöver därför få uppfostran och klara regler om vad som gäller.

Även om små hundar går att hantera om de är ouppfostrade, men hur kul är det att möta en liten hund som hoppar på dig, skäller frenetiskt på dig eller är allmänt aggresiva mot din egen hund? Jag tror att myten om att små hundar ska vara bjäbbiga mycket beror på att många småa hundar inte har lärt sig att inte skälla på allt och ingenting.

Sedan finns det ett ordspråk som är: "Sådan husse, sådan hund" och som jag tycker beskriver ganska bra hur det är egentligen. För ofta så blir hundar som sina ägare. En snäll hund betyder oftast att ägaren är ganska så snäll av sig, enligt min erfarenhet.

Rasen spelar ju mindre roll i sammanhaget. Även om hunden är en American Staffordshire (Amstaff), som förut har varit kamphund och har fått ryktet om att vara allmänt aggressiv av sig, så kan de vara hur mysiga som helst av sig. Förut så har jag haft grannar som har just Amstaffs och de är hur mysiga som helst, den ena var t.o.m lite "feg" av sig.

Sedan måste man ju vara medveten om vilka signaler ens hund skickar ut. Folk är ju mindre benägna att gå fram och klappa en dobermann än en malteser.

Tips till dig med hund: Hundliv

1 kommentar:

  1. Stör mig också på att folk med små hundar ofta inte uppfostrar sina hundar. Brukar tänka såhär: Skulle den där hunden vara stor skulle den avlivas direkt.

    Skaffar jag en liten hund så ska den banne mig uppfostras :) hund som hund

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...