24 mars 2010

Boktips!

Eftersom jag har fått ett fråga om jag kunde skriva om lite böcker jag har läst så kommer nu ett sånt inlägg.

Bortom Stjärnan - blått omslag

Bortom Stjärnan är en av mina absoluta favoritböcker jag har läst hittills.

Boken handlar om en herdedotter, Sofia, som växer upp i Betlehem på Jesu tid. Sofia är oerhört vacker och intelligent, vilket gör att hon blir en outsider i Betlehem. Hon får nämligen en utbildning som bara pojkar i den allra översta samhällsskiktet i Rom får.

Sofia växer då upp och med tiden så hamnar hon i Rom där hon, av en slump, hamnar bland de allra rikaste. Det som gör henne speciell i den miljön är att hon inte har några slavar, vilket var ett måste för alla som var någonting på den tiden.

Det blir en oväntad vändning på slutet, men det får ni läsa er till.

Som sagt, jag älskar den här boken och rekommenderar den starkt åt de som söker efter en bra bok. Tänk bara på att boken har två olika omslag, ett blått som på bilden och ett rött som ser nästan likandant ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...