23 dec. 2009

Ibland är det bra att vägra lyssna

Tidigare idag så följde jag med och matade renar ute hos farmor. Det var väl mest för att få köra skoter, vi kör nämligen runt och fyller på foderkrubbor runt på gården.

Gården är väl runt 0.5 ha, så om man inte vill släpa runt på några 40 – kilos säckar runt hela gården så lastar man säckarna på en kälke bakom en skoter.

Nåväl, till en början så hörde jag, mina småsystrar och min pappa att våran finnspets började skälla frenetiskt. Inte så oväntat eftersom det brukar sitta en massa skator i träden på gården som den brukar skälla på.

Efter ett tag så upptäckte min pappa, efter att ha kollat efter, att hunden skällde på en svag och nerkyld honkalv i lillhagen.

Om inte hunden hade skällt och vägrat komma när han blev tillsagd så hade det nog varit för sent att rädda den stackars kalven, utan den hade troligen fått dö då.

Med lite tur så kommer kalven att överleva eftersom den har fått flytta in i ett litet hus på gården med en kupévärmare från en av bilarna och lite vitmossa som den kan äta av.

Uppföljning kommer…

Kom ihåg: Det är du som bestämmer över ditt liv, ingen annan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...